دسته :
مقالات

نکاتی از ارزشگذاری استارتاپ ها

توی این نوشته قصد دارم درباره این موضوع که واقعا یک استارتاپ به خودی خود ارزشی نداره و همچنین اینکه چرا نمیشه وقتی یک استارتاپ رو ارزشگذاری میکنیم سهام اون رو بفروشیم بنویسیم. البته خیلی مختصر!

 

ارزش هر استارتاپ نزدیک به صفر می باشد.

 

از اونجائیکه اکثر اوقات داریم چیزی رو ارزشگذاری می کنیم که ممکنه در آینده اصلا اتفاق هم نیفته، فضای زیادی برای ارائه حدسیات و همچنین نظرات یا پیش بینی های علمی وجود دارد.

ارزشگذاری برای بنیانگذاران یک استارتاپ مهمه چراکه میخوان در قبال سهمی که به سرمایه گذاران میدن، پول دریافت کنن و این پول و سهم رابطه مستقیم با ارزشگذاری انجام شده داره.

در مرحله خیلی ابتدایی ارزش یک استارتاپ نزدیک به صفره اما ارزشگذاری باید بسیار بالاتر از اون باشه.

فرض کنید به دنبال یک سرمایه بذری 100 هزار دلاری در ازای 10 درصد سهام هستید. ارزشگذاری pre-money شما 1 میلیون دلار هست. این به این معنا نیست که شرکت شما 1 میلیون دلار ارزش داره. درواقع نمیتونید اون رو به این مقدار بفروش برسونید.

ارزشگذاری در مراحل اولیه یک استارتاپ بیشتر از همه چیز مرتبط با پتانسیل رشد اون استارتاپ در مقایسه با وضعیت فعلی اون هست.

بخاطر نقاط مختلف مورد علاقه و نظر، روشی که بنیانگذاران یک استارتاپ برای ارزشگذاری اون استفاده می کنن بسیار متفاوت از روشی هست که سرمایه گذاران استفاده می کنند.

 

ارزشگذاری برای حالت افزایش سرمایه و خرید سهام از هم متفاوت است.

 

ارزشگذاری یک استارتاپ برای زمانیکه می خواهیم سهام یکی از سهام داران رو خریداری کنیم بسیار کمتر از حالت افزایش سرمایه هست. زیرا:

هزینه فرصت پول جدید برای یک استارتاپ بسیار بالاست بخصوص در مراحل اولیه شکل گیری اون استارتاپ. در واقع ندادن پول به خود استارتاپ پتانسیل اون استارتاپ رو کاهش می ده.

پول جدید سرمایه گذاری شده در شرکت باعث افزایش انگیزه کارکنان می شود و باعث بهبود عملکرد و کارایی اون ها می شه که درنهایت منجر به افزایش ارزش شرکت می شه.

 

پ.ن: قصد دارم در مطالب بعدی درباره ارزشگذاری استارتاپ ها و همچنین روش های مختلف انجام این کار مطالبی منتشر کنم.

 

نوشته مدیر : شما میتوانید از سرویس Due Diligence تکپین برای ارزش گذاری استارتاپ ها استفاده کنید.
کافیست به صفحه اصلی و بخش Due Diligence مراجعه کنید.

اشتراک گذاری :

پست های مشابه