دسته :
اخبار

گزارش همایش فریلند ۹۸


تکپین – دومین همایش فریلنسینگ در ایران (فریلند) از تاریخ پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۹۸، در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی، به مدت دو روز برگزار شد.

 

این رویداد در ۲ سالن برگزار شد که در سالن اول شاهد سخنرانی‌ها بودیم و در سالن B غرفه‌های نمایشگاهی برای استارتاپ ها در نظر گرفته شد. در بخش دیگر و کوچکی از سالن B نیز کارگاه‌هایی برگزار شد که شرکت‌کنندگان همزمان می‌توانستند یکی از ۲ سالن را برای حضور انتخاب کنند.

رویداد در دو روز متوالی و در ساعات صبح تا ظهر برگزار شد و سعی شده بود با دو روز برگزار کردن رویداد از خستگی شرکت‌کنندگان از حجم اطلاعات ارائه شده توسط ۱۱ سخنران حاضر جلوگیری شود.

 

در فریلند ۹۸ شاهد حضور۱۵۰۰ شرکت کننده و ۱۱ سخنران، برگزاری ۸ کارگاه و ۲ پنل، حضور۴۰ غرفه استارتاپی بودیم.

 

تکپین نیز در این رویداد و در غرفه‌ی رسانه‌های مستقل حضور داشت. بازی‌ای برای شرکت‌کنندگان این همایش در غرفه تکپین در نظر گرفته شده بود که در آن، شرکت‌کنندگان می‌توانستند به کمک گزارش اکوسیستم استارتاپی ایران که توسط تکپین در سال ۲۰۱۹ارائه شده بود نقشه استارتاپ‌های ایرانی و سرمایه‌گذارشان را تکمیل کرده و در آخر روز جایزه خود را دریافت کنند.

 

سخنران اول فریلند ٩٨، مریم کشت‌پرور، مدیر عامل رایزن پارس، بود که در ارتباط با «آنچه که فریلنسرها در ارتباط نیاز دارند» صحبت می‌کرد. مریم کشت‌پرور در بخشی از سخنرانی خود شرکت‌کنندگان را دعوت به معرفی یکدیگر به صورت ایستاده کرد. کشت‌پرور همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: «شناخت خود واقعی خودمان و خود واقعی دیگران یک مرحله مهم هست». او همچنین به نبود یک جامعه قوی بین فریلنسر ها اشاره کرد و قوت بخشیدن تعامل بین فریلنسر ها را کلید موفقیت آنها دانست.

 

در سالن B، به طور همزمان, الهام غفارزاده، مسئول آموزش در پونیشا، کارگاه اشتباهات رایج در فریلنسینگ را برگزار کرد.

وی از اهمیت راهنماها برای ارتباط با کارفرما‌ها گفت. غفارزاده اضافه کرد: «توجه نکردن به قوانین و مقررات وبسایت‌های ارائه دهنده سرویس های فریلنسینگ یکی دیگر از اشتباهات رایج فریلنسر‌ها است».

همچنین در حین سخنرانی‌ها، شرکت‌کنندگان در لابی مرکز همایش‌ها به صرف پذیرایی و شبکه‌سازی می‌پرداختند.

 

 

در ادامه و در سالن B، نیما شفیع‌زاده، بلاگر و بازاریاب محتوایی، کارگاه «چگونگی استفادۀ بهتر از توییتر برای فریلنسرها» را برگزار کرد. وی ابتدا تاریخچه‌ای از فعالیت «توییتر» را بیان کرد. سپس برای استفاده بهتر از توییتر به عنوان یک فریلنسر نکات زیر را اشاره کرد:

  • هم‌صنفی‌های خودتان را دنبال کنید (فالو کردن)
  • معرفی توسط سایر دوستان (منشن شدن)
  • شبکه‌های حوزه کاری خودتون را معرفی کنید
  • از جزئیات کارتان توییت کنید
  • ریتوییت/کوت کردن توییت‌های حوزه فعالیت

 

سخنران بعدی سالن اصلی (سالن A) خانم بهناز آریا، رییس کمیسیون افتا(امنیت) نظام صنفی، بود که در ارتباط با مفهوم «امنیت شغلی» در فریلنسینگ صحبت کرد. او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «زمان در دست شما است» یک افسانه است که فریلنسر‌ها نباید گول آن را بخورند. یکی دیگر از این افسانه ‌ها انجام کار مورد علاقه است که برای حفظ امنیت شغلی نباید در برابر یادگیری شغل‌های جدید مقاومت کرد.

 

سخنرانی بعدی سالن A خانم تبسم لطیفی، بنیانگذار مامان‌پز، بود. وی در ارتباط با چالش‌های فریلنسینگ و تجربه شکست‌ افراد فریلنسر در پلتفرم مامان‌پز صحبت کرد.

وی درارتباط با دلایل شکست فریلنسر‌ها در پلتفرم مامان‌پز صحبت کرد که از بین آن‌ها می‌توان به بی‌حوصلگی، کاهش کیفیت، قیمت‌گذاری اشتباه و عدم همکاری صادقانه اشاره کرد.

 

پس از این سخنرانی و در سالن B، ایلیا وکیلی، مشاور مدیرعامل داتین، درباره عجله دولوپر‌ها برای یادگیری و داشتن گزینه‌های خیلی زیاد برای یادگیری صحبت کرد در کارگاهی با عنوان «چگونه از قطار جا نمانیم؟». او در بخشی از سخنرانی خود در ارتباط با طرز فکر‌های مختلف و تاثیر آن بر کیفیت کار دولوپر‌ها، به خصوص دولوپر‌های فریلنسر، صحبت کرد.

وکیلی در بخشی از سخنان خود گفت: نقش جامعه و کمالگرایی در موفقیت یا سقوط افرد بسیار تأثیرگذار است.» وی مثال قانون ٨٠-٢٠ یا همان اصل پارتو را در یادگیری (بمانند یادگیری کلمات جدید) را برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جدید آورد.

او همچنین تاثیر T-shaped بودن یک برنامه‌نویس در موفقیتش را بیان کرد. درباره‌ی مهارت‌های T-shaped بیشتر بخوانید:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/T-shaped_skills

 

پارسا جانباز، مدیر اجرایی علی‌بابا، سخنرانی را با عنوان «سقوط از دره» ارئه داد. او درمورد سقوط از دره ها و نحوه انجام ساختارمند کارها صحبت کرد. او فریلنسینگ را از جهات مختلف مثل آینده‌دار بودن، از لحاظ بررسی خود فرد فریلنسر، که برند شخصی، انعطاف، کنترل و .. را شامل می‌شود بررسی کرد.

ثنا خالصی، بنیانگذار کمدا، درباره‌‌ی نحوه تمایز افراد و فریلنسر‌ها صحبت می‌کند. عنوان سخنرانی او «جوراب‌ات را قورت بده!» بود. او دومین سخنران روز اول بود که مثال قانون ٨٠-٢٠ را زد. خالصی گفت: «ما ٨٠٪ درآمد خود را از ٢٠٪ شبکه‌مان بدست می‌آوریم.»

وی همچنین به ارائه یک‌سری آمار پرداخت که از بین آن ها می‌توان به آمار زیر اشاره کرد:

«۶٠ درصد بانوان محتوایی که فکرشان را درگیر کند به اشتراک می‌گذارند. ٧٠٪ آن‌ها محتوایی که به نظرشان خنده‌دار است به اشتراک می‌گذارند.»

 

سعید پورقربان، بنیانگذار کارما استودیو، در‌ آخرین کارگاه روز اول، درباره تولید و ویرایش ویدیو و درآمدزایی از آن صحبت کرد. وی در ارتباط با نکات مهم و تاثیر گذار همانند تنظیم نور و رنگ، انتخاب موسیقی، صداگذاری و.. در ویرایش ویدئو صحبت کرد.

پور قربان گفت: «تجهیزات همه چیز نیست! با امکانات کم اما گذاشتن وقت کافی می‌شود ویدیو با کیفیت ساخت و از آن درآمدزایی کرد.»

 

روز اول با پنل «انقلاب پادکست فارسی؛ فریلنسینگ محتوا» تمام شد. در این پنل در ارتباط با پادکست فارسی و تغییراتی که در چند سال اخیر در پادکست های فارسی رخ داده صحبت شد.پنل توسط آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست، گردانده شد و در آن وحیده طهماسبی، پادکست اجنبی، مرسن عرب‌زاده، پادکست آن، روزبه استیفایی، پادکست چیروک، لاله عنبری، رادیو لاله و بردیا برجسته نژاد، پادکست آلبوم، حضور داشتند.

 


روز دوم این رویداد با سخنرانی شاهین طبری، موسس شرکت چارگون، شروع شد. او در اولین سخنرانی از روز دوم و آخر فریلند ٩٨ از اهمیت سبک زندگ یبرای فریلنسر‌ ها گفت. طبری: «زندگی به‌راحتی روزهای سختی برای ما بوجود می‌آورد. من فکر می‌کنم که «مسئولیت اجتماعی» می‌تواند حالمان را بهتر کند. البته، هر کس خودش بهتر می‌داند چه کمکی می‌تواند به جامعه‌اش بکند.» 

 

شبنم طباطبایی، موسس و مدیر شرکت رادمان، در دومین سخنران در سالن A از ارتباطات پویا صحبت کرد.سخنرانی او در مورد شناخت رنگ آدم‌ها و تاثیر آن در برقراری ارتباط موثر بود. او از اینکه ما فکرمی‌کنیم چه رنگی هستیم و طرف مقابل چه رنگی است و افراد چگونه باید با یکدیگر طبق رنگ‌ها ارتباط برقرار کنند صحبت کرد.

به طور همزمان و در سالن B، افشین حسینقلی‌نژاد، بنیانگذار ادنگاه، کارگاه کسب درآمد از گوگل ادز را به فریلنسرها آموزش داد. 

حسینقلی‌نژاد در بخشی از سخنانش گفت: «انتخاب کلمه‌ کلیدی مهم‌ترین بخش اجرای گوگل ادز است. گاهی با انتخاب کلمه کلیدی اشتباه، کل هزینه‌ای که برای این کار کرده‌اید هدر می‌رود.»

در ادامه پنل «پادکست ایرانی: صدای جدید دنیای ما» برگزار شد. در ابتدا تعریفی از کلمه پادکست توسط پنلیست ها ارائه شد.همچنین در ادامه به اهمیت اسپانسرشیپ در پادکست نیز اشاره شد: «داشتن اسپانسر می‌تواند هم خوبی‌های خودش را داشته باشد هم می‌تواند هدف پادکست‌ساز را تغییر دهد. این به پادکست‌ساز مرتبط است.»

در ادامه نیز تعداد مخاطبان پادکست فارسی حدود ٢٠٠ هزار نفر تخمین زده شد. در بخشی از این پنل، امیرحسین مددی، بنیان‌گذار شنوتو، آماری در ارتباط با استارتاپ خود ارائه داد: «1700 کانال و یا نفر در شنوتو به عنوان پادکست‌ساز وجود دارند که لایف‌تایم فعالیت آن‌ها در ساخت و انتشار پادکست حدود ٣ ماه می‌باشد.»

 

سخنرانی بعدی سالن A خانم اسما کروبی، موسس تیارا استودیو، بود که سخنرانی‌ای با عنوان «ارتفاع پست» انجام داد. او ابتدا در ارتباط با مفهوم میهن صحبت کرد. سپس به مفهوم «من» و شناخت هر فرد از خود اشاره کرد. سپس اهمیت «امید» را در تکامل هر فرد توضیح داد. وی سپس در ارتباط با مفهوم مهاجرت صحبت کرد و مفهوم واژه «قربت» را برای حاضرین در سالن شکافت. کروبی: «قربت، داستان ماندن است،  قصه امیدی که هرگز نباید ناامید شود، تلاشی که نباید متوقف شود. فارغ از بودن یا نبودن در وطن.»

 

به طور همزمان و در سالن B، کارگاه مهارت‌های مورد نیاز برای یک طراح محصول کیارش آمالی‌وند، موسس کاش دیزاین، برگزار شد. 

کیارش آمالی‌وند در ارتباط با موضوع اینکه «چگونه فریلنسینگ را برای خودمون جذاب کنیم؟» به نکات زیر اشاراه کرد:

  • محل و میز کار شخصی‌سازی شده داشته باشید.
  • خیلی خانه نمانید. کافه، فضای اشتراکی و سفر را تجربه کنید.
  •  گروهی کار کنید. یک دست صدا ندارد، یا به عبارتی با همدیگر موفق‌تر خواهید بود.
  • ساعت مشخص برای «کار کردن» و «کار نکردن» داشته باشید.
  • با لباس خانه در خانه کار نکنید.
  • حتما برای «یادگیری» وقت بگذارید.
  • کارها و پروژه‌ها را با «To do List» مدیریت کنید.

«فریلنسینگ و کار داوطلبانه» عنوان آخرین سخنرانی فریلند ٩٨ است که توسط خانم ریحانه وحیدیان، پژوهشگر استارتاپ‌های شهری، برگزار شد. او از اهمیت کار داوطلبانه در فریلسینگ صحبت کرد و می‌توان به کلمات زیر به عنوان جمع‌بندی صحبت‌هایش اشاره کنید:

  • تجربه ناشناخته‌ها
  • خروج از محدوده امن
  • تمرین کار تیمی
  • شبکه‌سازی گسترده
  • تقویت برند شخصیش

پس از این سخنرانی نیز شاهد گیک‌تاک توسط آرش برهمند و جادی بودیم که پایان‌بخش دومین همایش فریلنسینگ (فریلند) بود. این همایش نسبت به سال اول برگزاری خود شاهد پیشرفت بسزایی بود، هم در بخش اجرایی و هم محتوای ارائه شده. فضای نمایشگاهی و غرفه‌های آماده شده برای استارتاپ‌ها نیز از کیفیت خوبی برخوردار بودند. اما نکته‌ای که خیلی از شرکت‌کنندگان به آن اشاره کردند، ضعیف بودن کیفیت پخش صدا و تصویر بود که امید است در سال‌های آتی برگزاری این رویداد این مشکل نیز حل شود.

اشتراک گذاری :

پست های مشابه