دسته :
مقالات

سه عامل اساسی موفق شدن نسل جدید استارتاپ های اینترنتی

کسب و کارهای زیادی همه روزه در بستر وب شکل می گیرند اما در ادامه راه درصد بسیار زیادی از آنها شکست می خورند و از صحنه حذف می شوند. عوامل بسیار بسیار زیادی در موفقیت و یا شکست یک کسب و کار در بستر وب (به مانند سایر کسب و کارها) وجود دارد. عواملی مثل ضعف در ایده، تیم نادرست، ناکارآمد و یا پر اختلاف، استفاده از راهکارهای غلط، زمان بهره برداری نامناسب، مطالعه ناکافی بازار و…. همگی می توانند باعث شکست یک کسب و کار شوند.

کسب و کارهای نوپا هر روز در دنیای وب در حال گسترش هستند و توانسته اند بازار بسیار بزرگی را چه از نظر تعداد کاربران استفاده کننده و چه از نظر حجم مالی از آن خود کنند و اهمیت فوق العاده ای در زندگی همه ما پیدا کرده اند. این سازمان که اغلب خود را استارتاپ می نامند، با مشکلات عدیده ای هم برای رسیدن به موفقیت دست و پنجه نرم می کنند. تعریف استارتاپ از قول جناب استیو بلنک بدین شرح است:

استارتاپ سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر، تکرارپذیر [و سود ده] است.

مشکل عمده این دسته کسب و کارها همانطور که گفته شده این است که چطور به موفقیت برسند. طی آمار جمع آوری شده حدود 3 استارتاپ از هر 100 استارتاپ بهره برداری شده به موفقیت نسبی می رسد و بقیه همه شکست می خورند. شاید نتوان هیچوقت موفقیت یک استارتاپ را تضمین کرد اما می توان با توجه به عوامل درست، شانس موفقیت آن را بیشتر کرد. ما در اینجا به سه عامل بسیار مهم در اجرای این کسب و کارها می پردازیم که شاید دلیلی پر قدرت بر این موضوع باشند که روش بهینه تبلیغات و تجارت الکترونیکی در آینده به چه شکل خواهد بود.

تقریبا همه کارشناسان به این موضوع عقیده دارند که با توجه به بازار کنونی و آینده ما، توجه به این سه عامل و اجرای صحیح آن در قلب استارتاپ، نقشی کلیدی در موفقیت آن ایفا می کند.

توجه به شبکه های اجتماعی (اجتماعی بودن بنیان)

ما در دنیایی زندگی می کنیم که شبکه های اجتماعی حرف اول را در آن می زنند و به رسانه یکه تاز میدان تبدیل شده اند. میلیاردها نفر هر روز وقت خود را صرف گشت و گذار در این شبکه های می کنند. همه این ها و اینکه اصل وجودی این شبکه ها اشتراک گذاری مطالب جدید است، این رسانه ها را به بهترین رسانه برای گسترش کسب و کارها تبدیل کرده است.

استارتاپ ها باید این موقعیت را غنمیت بشمرند و از آن کمال استفاده را ببرند. اما چگونه؟ گذاردن امکانات به اشتراک گذاری مناسب در سرویس شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال اگر پروژه یک بازی است، ایجاد امکاناتی برای اشتراک گذاری صحنه های بازی شده توسط کاربر در شبکه های اجتماعی مختلف، اشتراک و مقایسه امتیاز خود با دوستانش در این شبکه و دعوت دوستانش برای بازی با او توسط این شبکه ها و… می تواند رشد بسیار سریعی را متوجه تعداد کاربران بازی و در نتیجه موفقیت روزافزون آن کند. چرا که هر بار هر کاربری که از این امکانات استفاده کند، تبلیغات رایگانی برای آن محصول است که با افزایش تعداد به صورت تصاعدی با ورود کاربران جدید، محصول را به معروفیت و محبوبیتی آن هم به صورت کاملا رایگان می رساند که شاید تا قبل از ظهور این شبکه ها ممکن نبود

توجه به موقعیت جغرافیایی

این عامل با توجه به اسم خود می تواند معانی مختلفی بدهد اما معنی خاصی که در اینجا مد نظر است، Location Based بودن محصول است. با مثال ساده ای موضوع را باز می کنیم: وقتی تمرکز شما روی بازار تهران است و کاربران شما در تهران قرار دارند، تبلیغ دهندگانی که برای آنها محل سکونت تهران کاربران اهمیت دارد مشتاق تر هستند که شما تبلیغ آنها را برای کاربرانتان به نمایش در آورید.

این یکپارچگی موقعیتی کاربران، که با پیشرفت بازار موبایل های هوشمند اندازه گیری و سنجش دقیق آن بسیار آسان شده است، هم به شما کمک می کند که با تمرکز به بازارهای کوچک سریع تر آنها را فتح کنید و هم درآمد خوبی از تبلیغات های هوشمند وابسته به موقعیت داشته باشید و این موضوع برگ برنده شما نسبت به رقبای شما باشد.

تبلیغات وابسته به موقعیت، مخصوصا برای کسب و کارهای محلی و کوچک که فقط در یک مکان خاص مشغول هستند (برای مثال کافه ها و رستوران ها) بسیار جذاب تر از تبلیغات گسترده، گران و بی معنی در کل یک رسانه است. پس اگر استارتاپی وضعیت خوبی در جمع آوری اطلاعات موقعیت کاربرانش و دسته بندی آنها داشته باشد، هم می تواند خدمات مناسب تری نسبت به موقعیت آنها ارائه دهد، و هم می تواند درآمد خود را به مراتب افزایش دهد.

همیشه در دسترس بودن

فضای وب مدت هاست که دنیای رایانه ها فراتر رفته است. با گسترش تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های متنوع مبتنی بر خدمات وب، دیگر داشتن یک پایگاه وب کافی نیست. استارتاپ و رسانه باید همیشه و همه جا آماده خدمت رسانی و قابل استفاده باشد حتی اگر کاربر به دور از رایانه خود است. امروزه میلیاردها نفر دارای گوشی های هوشمند مختلف هستند و به جرات می توان گفت که ترجیح میدهند به جای مراجعه به یک وبسایت، اپلیکیشن آن را همیشه و همه جا روی گوشی ها و تبلت های خود به همراه داشته باشند. این قابلیت همیشه در دسترس بودن نه تنها میزان استفاده کاربران از سرویس را افزایش می دهد و در نتیجه قدرتمند و با ارزش تر شدن رسانه را در بر دارد، بلکه باعث می شود راه های کسب درآمد هم به همین میزان افزایش یابد. برای مثال، دیگر تنها رسانه وبسایت نیست و تبلیغات و یا پیشنهادات و… می توانند از طریق اپلیکیشن نیز به دیده کاربر برسند. روش های افزایش میزان تجارت الکترونیکی از طریق موبایل را هم که در بخش تجارت الکترونیکی با هم بررسی کردیم. همه اینها باعث می شود که در دنیای امروز و فردا، داشتن یک اپلیکیشن قدرتمند و کاربرپسند، به یک عامل کلیدی موفقیت تبدیل شود.

 

اگر به خوبی به این سه عامل دقت کنیم، متوجه می شویم که با توجه به تغییر همیشگی و پر سرعت دنیای ما، دنیای امروز و فردا به چه شکلی خواهد بود و چطور می توان از آن به صورت بهینه استفاده برد. این سه عامل ذکر شده به شکل مستقیمی این زمینه را به وجود می آورد که روش های نوین تبلیغاتی-تجارتی مثل فروش افزوده به سرعت رشد کنند و به جای روش های سنتی قرار گیرند.

 

منبع:

برگرفته از پیوست یک کتاب “فروش افزوده”، نوشته فرخ شهابی نژاد، منتشر شده در سال ۲۰۱۴

اشتراک گذاری :

پست های مشابه