دسته :
مقالات

داستان MVP استارتاپ ادلیفت

ادلیفت یک پلتفرم تبلیغات ویدیویی درون تاکسی های انلاین در ایران است که داستان و تجربه بسیار جالبی از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف استارتاپ خود به خصوص مرحله MVP آن دارد.

ادلیفت تبلت هایی درون تاکسی های انلاین از جمله اسنپ، تپ سی و … قرار میدهد و محتوای ویدیویی در اختیار مسافر قرار میدهد. این محتوی ویدیویی شامل موارد سرگرم کننده، آموزشی، آگاه کننده، خبری و … میشود کنم که با نرخ مناسبی تبلیغات نیز به نمایش میگذارد و مسافران را سرگرم، اگاه و مطلع میکند.

از آنجایی که این روش تبلیغاتی برای نخستین بار در ایران اجرا شده بود، باید می توانستیم با هزینه کم اعتبارسنجی آن انجام شود. اینجاست که پای خلاقیت و Think outside the box بنیانگذاران به میان امد.

در مرحله اول می بایست علاقه مخاطبان این روش جدید مورد بررسی قرار می گرفت. برای بررسی این موضوع ادلیفت یک وب سایت تک صفحه ای بسیار ساده طراحی کرد و سپس اقدام به ارسال ایمیل به مخاطبان اولیه که احتمال مشتری شدن در انها دیده می شد کرد. نکته جالب این بود که پس از ارسال ایمیل به حدود ۳۰ کسب و کار مختلف ، ۴ تا از آنها پاسخ داده و قرار جلسه گذاشتند. نتایج این جلسات باعث دلگرمی تیم شد و به ادامه کار انها کمک کرد.

بنیانگذاران ادلیفت به این موضوع بسنده نکردند و اقدام به بررسی جنبه های دیگر ایده خود بخصوص محصول خود کردند. این کسب و کار بخش های مختلفی از جمله تبلیغ کننده، راننده و مسافر دارد. تا اینجای کار بنظر میرسید که صاحبان کسب و کار که همان تبلیغ کننده ها هستند به ادلیفت علاقه دارند.

از انجاییکه تبلت ها هزینه بر بودند ادلیفت اقدام به ساخت دومین MVP خود نمود. هدف ادلیفت ورود تبلیغات به درون تاکسی ها بود. اما بخاطر هزینه بالای تبلت ها نمی توانستند تبلت خریداری کنند. پس با خود گفتند که میتوان در ابتدای کار، تبلیغاتی را که در خیابان ها درحال پخش شدن بصورت کاغذی است را وارد تاکسی های خطی کرد. به همین جهت کیف هایی را مطابق تصویر زیر طراحی و با هزینه بسیار پایین تولید نمود.

سپس از کسب و کارهای مختلفی که بروشور در خیابان ها پخش میکردند بروشورها را تحویل گرفت و درون تاکسی ها قرار داد. حال زمان بررسی رفتار مسافرها بود. برای این موضوع خود بنیانگذاران درون تاکسی ها سفر میکردند و بازخورد مسافران را مورد مشاهده و بررسی قرار می دادند. بعد از دو هفته تست متوجه شدند که مسافران خیلی بروشورها را برنمیدارند و پس از مطالعه سرجای خود میگذارند. همچنین بعد از ارسال تصاویری از کیفها و بروشورهای درون انها به صاحبان کسب و کار آن بروشورها متوجه شدند که آن ها دوست ندارند تبلبغات دیگر کسب و کارها کنار آن ها باشد پس اقدام به ساخت نسخه بعدی MVP خود نمودند.

در این نسخه کیف ها تنها مختص یک کسب و کار بودند. پس از مدتی تست و بررسی آن نیز به این نتیجه رسیدند که بهتر است هزینه ها را پایین بیاورند و اقدام به ساخت نسخه بعدی که بصورت برچسبی روی پنل پلاستیکی قرار میگرفت نمودند.

 

در این نسخه دریافتند که داشتن دو پنل پشت هر صندلی نیاز نیست چرا که توجه زیادی به آن ها نشده و عملا دیده هم نمیشوند. این نسخه همچنان یک مشکل دیگر داشت و آن این بود که تبلیغات روی پنل ها بصورت برچسبی بود و برای تعویض تبلیغات مشکلاتی ایجاد می نمود.

جرقه نسخه بعدی برای ادلیفت خورد و اینبار با استفاده از صفحات پلکسی باکس هایی تولید کردند که به راحتی میشد تبلیغات را در آنها تعویض نمود.

 

این باکس ها نیز بعد از یک هفته کار کردن زیر آفتاب بخاطر کیفیت پایین اصلاح شدند و به نسخه بهبود یافته ای ارتقا یافتند.

در این نسخه تبلیغات کاغذی به راحتی تعویض می شدند و حالا ادلیفت توانسته بود با سرعت بالاتری در سیستم خود خودرو ثبت نام کند و همچنین تبلیغات بیشتری جذب و کسب درآمد کند. این فرایند را تا دو ماه پیگیری کرد و کسب درآمد نمود.

تیم ادلیفت تا اینجا فهمیده بود که کسب و کارها تبلیغات درون تاکسی را دوست دارند و همچنین حاضر به پرداخت پول نیز می باشند.

حال که با هزینه بسیار کم توانسته بودند از این تمایل که برای حالت سنتی بود اطمینان پیدا کنند وقت آن رسیده بود که MVP خود را به آنچه که فکر میکردند یعنی تبلت نزدیک تر کنند. در طول یک هفته یک اپلیکیشن ساده که در واقع یک صفحه تحت وب را نمایش میداد بالا آوردند و با استفاده از یک تبلت که از خانه آورده بودند درون یک خودرو اسنپ به مدت یک ماه تست کردند. هدف از این تست موضوع رفتار مسافرها، رفتار راننده و اتفاقاتی که ممکن بود برای تبلت بیفتد بود که با استفاده از آن توانستند با هزینه بسیار کم همه این نکات را دریابند و آماده طراحی پلت فرم اصلی شوند.

امین از بنیانگذاران ادلیفت میگوید که ما توی یک استارتاپ باید خیلی چابک باشیم و سریع سوالاتی که توی ذهنمون میاد رو تست و مورد بررسی قرار بدیم.

در حال حاضر بعد از تست های بسیار زیادی که ادلیفت انجام داده توانست محصولی طراحی و پیاده سازی کند که هم مسافرها میخواهند و هم صاحبان کسب و کارها حاضر به استفاده از آن بعنوان یک رسانه تبلیغاتی مفید و پربازده استفاده کنند.

ادلیفت در ادامه این راه توانست جذب سرمایه کند و در حال حاضر تیم دو نفره ان به ۷ نفر رسیده است که همگی از کار خود لذت می برند.

اشتراک گذاری :

پست های مشابه