دسته :
مقالات

معرفی بازاریابی Guerilla و نکاتی درباره آن

بازاریابی گوریلا یک استراتژی تبلیغات نامنظم می باشد که بر روی بازاریابی کم هزینه با بیشترین بازده تمرکز دارد.
ایده اولیه این شیوه بازاریابی توسط جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ و کتاب تبلیغات گوریلا شکل گرفت.
لفظ گوریلا(چریک) نیز ازجنگ چریکی که یکی از انواع جنگ‌های نامنظم است بر آمده که در آن گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از تاکتیک‌هایی چون کمین، شبیخون، خرابکاری، جنگ ایذایی، تاکتیک‌های بزن‌دررو، و جابجایی سریع به یک نیروی نظامی بزرگ‌تر و کم‌تحرکتر حمله‌ور شده و بلافاصله صحنه نبرد را ترک می‌کنند.

در بازاریابی گوریلا شما وظیفه غافلگیر کردن مشتری را دارید به این معنی که مشتری با دیدن کمپین تبلیغاتی شما متاثر شود و در یک لحظه احساس خاص بودن کند و پتانسیل مشتری بودن در وی ایجاد شود.

بازاریابی گوریلا بیشتر مناسب کسب و کار های کوچک میباشد که قصد دارند به مقدار زیادی مخاطب دست یابند بدون اینکه در دام هزینه های بالای مارکتینگ بیافتند.از مزایای این شیوه بازاریابی می توان به نبود مشکل کمبود بودجه، نبودن روش آزمون و خطا ، تمرکز بر مشتریان فعلی، و عدالت بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ اشاره کرد.
معیار ارزیابی بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت (نه فروش لحظه‌ای)، می‌باشد.

این شیوه همچنین توسط شرکت های بزرگی که قصد دارند کمپین تبلیغاتی خود را گسترش بدهند و برند خود را در بحث ها بر سر زبان ها بیاندازند، استفاده میشود.

متاسفانه این نوع بازاریابی در ایران به صورت جدی جا نیافتاده است و شاهد استفاده آن توسط چند شرکت بزرگ هستیم اما باید اهمیت این نوع بازاریابی مخصوصا برای کسب و کار های کوچک که توانایی هزینه بالا در ابتدا را ندارند، درک شود.

در زیر به 3 نکته در رابطه با بازاریابی گوریلا اشاره خواهم کرد که حتما در ذهن خود داشته باشید:

به محلی که برای تبلیغ خود کردید دقت کنید، حتما جوری باشد که مخاطب در آن حضور مثبت داشته باشد. این محل میتواند واقعی مانند خبایان ها یا میدان های شلوغ و پر رفت و آمد باشد یا اینکه مجازی مانند شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و .. ) باشد.

تبلیغ، کمپین یا ایده شما به راحتی می تواند توسط مخاطبین پس زده شود. پس در رابطه با خلاقیت موجود در تبلیغ خود تجدید نظر کنید. هر چقدر ایده شما خلاقانه و جذاب باشد مخاطب بیشتری پیدا می کنید و هر چه قدر مخاطبان بیشتری داشته باشید شانس اینکه تبدیل به مشتری شوند بیشتر خواهد بود.

البته ذکر این نکته نیز بد نیست که در نظر داشته باشید ایده خلاقانه شما در راستای اهداف شرکت و کسب و کارتان باشد و خط قرمز های شرکتتان را رد نکند!

مردم را آزار ندهید یا قوانین را نشکنید: در استفاده از این شیوه در نظر داشته باشید که اگر ایده تا به درستی پیاده نشود امکان دارد مشکلاتی به وجود بیاید، مخاطبتان ناراحت شود و یا قوانین زیر پا گذاشته شود! در این صورت برای کسب و کار کوچکتان گران تمام خواهد شد.

در زیر نمونه های موفق گوریلا مارکتینگ را مشاهده کنید:

 

 

مولف : طاده آلکسانی، طراح گرافیک و برنامه نویس

اشتراک گذاری :

پست های مشابه

One Comment