دسته :
مقالات

گزارش روز دوم نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸


روز دوم

روز دوم اینوتکس با صبح خلاق تهران شروع شد. رویداد صبح خلاق (CreativeMornings) عنوان رویدادی بین‌المللی است که اکنون در بیش از 180 شهر در سراسر دنیا برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن ایجاد بسترهای لازم جهت شکوفایی و رشد خلاقیت در جامعه و همچنین افزایش سطح فرهنگ عمومی جامعه است. این رویداد در یک جمعه از هر ماه میلادی با یک موضوع واحد در سراسر دنیا برگزار می‌شود و تمام شهرهای برگزارکننده، از یک سخنران مرتبط با موضوع دعوت می‌کنند تا در رویداد سخنرانی کند.

 

پنل فناوری های حوزه بازی

پنل بعدی، پنل فناوری های حوزه بازی (کافه ۳۶۰) بود که در زیر خلاصه ای از آن را میخوانید:

 

س : لطفا تفاوت AR و VR را توضیح دهید.

 

در واقع شما در VR محیط کاملا مجازی یا ساخته شده یا فیلم برداری شده را تجربه میکنید و در واقع شما چیزی از محیط بیرون نمیبینید، ارتباطتان با بیرون کاملا قطع میباشد و به این میگویند Virtual Reallity  یا همان واقعیت مجازی. یک موضوع دیگری که حالا مدل های قدیمی‎تر آن شاید خیلی قبل تر از VR مرسوم بوده معروف به واقعیت افزوده است و معنی آن این است که شما محیط بیرون را میبینید و علاوه بر محیط بیرون چیزهای اضافه تر می‎بینید.

 

س: این دو معضلات و مشکلاتی که ایجاد میکنند چیست؟

 

این یک مقایسه خیلی مشهور است. تکنولوژی نوین را با تکنولوژی مانند تلوزیون های 3D مقایسه می‎کنند. تلوزیون های 3D در واقع یک تکنولوژی بود که خیلی طرفدار داشت و از این طریق عینک و تلوزیون زیادی فروخته شد و بعد ناگهان از بین رفت. تحلیل های مختلفی پشت این داستان می‎باشد. یک تفاوت عمده بین این دو وجود دارد، در مورد تلوزیون های 3D چه کسانی پشت قضیه بودند؟ تلوزیون ساز ها بودند. تلوزیون ساز ها رسانه ای دستشان نبود اما این موضوع در رابطه با VR برعکس می‎باشد.چه کسانی پشت VR ایستاده اند؟ شرکت های بزرگ و کسانی که رسانه ها دستشان است! مثل گوگل ، اپل ، مایکروسافت و … همه این ها دارند روی این موضوع کار میکنند و بازار رو به جلو حرکت می دهند.

معضلات خاص خودشان را دارند که یکی از آن ها مشکلات تکنولوژی می‎باشد، یکی انتقال داده، مثل اینترنت های پر سرعت، دومی تکنولوژی های سخت افزاری و سومی فیزیولوژیکی ( بدن ما هم با این موضوع اختلال دارد) و یکی از مهمترین مشکلات هوش میانی است.

 

همچنین در روز دوم نشست فن بازار های سراسر کشور با موضوعات ارائه تجربه موفق در استان ها، تجربه موفق استان یزد، گزارش تصویری مجوعه فن بازار های سال 96 و کارگاه تعیین نقش بروکری برگزار شد.


پنل قرارداد بین صاحب ایده و صاحب سرمایه

 

این پنل با حضور دکتر علی ابراهیم نژاد (استاد دانشگاه شریف)، دکتر محمد احمدی (اسمارت آپ)، آقای نظام دوست (فرابورس) و جناب دکتر ساجدی (شناسا) برگزار شد.

 

دکتر ابراهیم نژاد: بسیاری از صاحبان ایده فکر میکنند که فقط ایده باید از دید فنی درست و قابل اجرا باشه اما واقعیت اینه که یکی از دلایل عمده ی شکست استارتاپ ها تامین مالی است، از این جهت سرمایه مهم است که باعث ایجاد نظام انگیزشی و نحوه ی تعامل بین سرمایه گذار و صاحب ایده می شود و بنابراین بسته به این که آن قرارداد مالی به چه صورت انجام میشود ممکن است انگیزه هایشان را همراستا با هم قرار بدهند یا ممکن است باعث ایجاد تضاد بین این دو بشود.. خیلی وقتها هم اهمیت به تامین مالی نمیدهیم و رشد میکنیم اما از جایی به بعد به خاطر عقد قرارداد اشتباه و عدم تامین مالی دیگر رشد نمیکنیم و ایده به شکست منجر می شود. نوشتن این قرارداد تامین مالی هم ساده نیست و خیلی مهم هست که بدانیم راجع به چی داریم صحبت میکنیم و شناخت جریانات نقدی و سودآوری ای که آن ایده میتواند داشته باشد. وقتی دارید راجع به ایده ی اجرا نشده صحبت میکنید یکی از عوامل پیچیدگی ست چون نمیشود تصمیم گرفت که چه جریانات نقدی ای ممکن است تولید کند. نرخ بازده هم مهم است چون دید کارآفرین و سرمایه گذار به نرخ بازده متفاوت است.

موضوع مهم دیگه بحث عدم تقارن اطلاعات هست. به عنوان مثال یک کارآفرین ایده و شخصیت خودش رو بهتر میشناسد،هر چقدر هم ایده خوب باشد با توجه به دانش فنی و اینکه مثلا آیا کار رو تا آخر انجام می دهیم یا نه اما سرمایه گذار از این موارد اطلاع ندارد. کارآفرین ها هم کمی پر توقع هستند و فکر میکنند اگر ایده ی خوبی برای پیاده سازی باشد دیگه کار تموم شده است و سرمایه گذار سهم کمی باید داشته باشه در حالی که در کشور های جهان اول اینگونه نیست.

 

دکتر محمد احمدی: موضوعی که من انتخاب کرده ام تا راجع به آن حرف بزنم اختلاف فاز فکری بین سرمایه گذار و کارآفرین است.

خیلی از سرمایه گذاران از فضای بازار پول و بورس وارد این اکوسیستم می شوند، اما با کارآفرین ها وقتی صحبت می کنم اغلب برایشان عجیب است که چرا کارآفرینان فضای سرمایه گذاران را درک نمی کنند. عکس این قضیه هم معمولا صادق است، یکی از این دلایل میتواند این باشد که سرمایه گذارها از فضای ریسک می‌آیند اما کارآفرین ها از فضای ابهام! فضای ریسک به این صورت تعریف میشود که شما سناریوهای متفاوت را می‌دانید و تابع توضیح روهم میدانید، اما فضای ابهام تابع توضیح اش مشخص نیست. همین تفاوت دید باعث میشود که سرمایه گذارها در برخورد با کارآفرینان از آن ها پیش بینی جریان های نقدی رو بخواهند، به همین خاطر است که سرمایه گذاری در استارتاپ ها در مراحل اولیه به جای بررسی سود و جریان مالی براساس خلق ارزش هاست. به عنوان مثال ارزش تیم و یا مثلا ارزش بازاری که ایجاد میکند چقدر است. در حالی برای کارآفرین هم ارزش گذاری در فضای استارت آپی باید برای ابهام زدایی صورت بگیرد، یعنی سرمایه‌گذار باید به این اطمینان برسه که کارآفرین توانسته پیشبرد در کار داشته باشد. مورد دوم مسئله مهم برای سرمایه گذار معمولا سود هست اما برای کارآفرین scale شدن و بزرگ شدن دغدغه هست که باید در اکوسیستم استارت آپی به این مقیاس پذیری ارزش داده باشد. مورد سوم هم دانش کم در این حوزه است هم سرمایه گذار هم کارآفرین وقتی قراردادی می خواهد بسته شود، دو طرف باید از قوانین کلی تجارت و کارکرد هیئت مدیره و .. آگاه باشند.

 

دکتر ساجدی: خیلی وقت ها خوب است که برویم ببینیم این ایده و نطفه از کجا شکل گرفته است، شخصیت اون کارآفرین چطور هست و باید اشراف به اون ایده مشخص بشود. اما واقعا چقدر آدمها آمادگی مشارکت دارند و الگو برداری کامل از فضای استارت آپی خارج از کشور هم برای ما در این محیط و فرهنگ امکان پذیر نیست. حتی ما داریم در اکوسیستمی کار میکنیم که هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. همچنین ما همیشه داستان‌های موفقیت ها را میشنویم و به داستان شکست ها توجه نمی کنیم. حتی خیلی وقت‌‌ها ما خودمان رو نمیشناسیم.

 

آقای نظام دوست: یکی از راه های ارزش‌گذاری استارتاپ ها از طریق عمر اون استارتاپ و نوع قرارداد و بازاری که برای تامین مالی به آن نیاز دارد است. این عمر و چرخه ای که کسب و کار در آن قرار دارد باعث می‌شود تا هرچه از عمر آن استارتاپ بیشتر گذشته باشد، اطلاعات اون کسب و کار قابل اتکا تر باشه و بازار های نقد تری برای تامین مالی اون وجود دارد. از طرفی کسب و کار با عمر کمتر باعث بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری و عدم تقارن اطلاعات به وجود می آید.

 

سخنرانی بعدی، با موضوع اقتصاد API برگزار شد. سخنرانی اقتصاد API نیز توسط آقای شرقی از گروه کارایا انجام شد که ایشان در ارتباط با اهمیت اقتصادی کردن API ها و کسب درآمد از طریق آن ها صحبت کردند. ایشان همچنین نمونه های ایرانی و خارجی استارتاپ هایی که درحال دادن خدمات API هستند نیز پرداتند و از اهمیت حمایت استارتاپ های ایرانی در این حوزه صبحت کردند.


رویداد بانی تهران

آخرین برنامه استیج در روز دوم نیز رویداد بانی بود که با حضور اميرحسين مددى (موسس شنوتو) و ميلاد صابری (موسس كاربانك) برگزار شد. رویداد بانی با تولید محتوای ناب آموزشی و فضای شبکه‌سازی به راه‌اندازی کسب و کارها و استارتاپ‌ها کمک می‌کند. در این رویداد آقای مددی در ارتباط با تجربیات خود در حوزه کسب و کار و کارآفرینی در طی سال های گذشته صحبت کردند و مسیر شکل گیری شنوتو را توضیح دادند.


پنل حکمرانی، مدیریت و شهروندان هوشمند

مهندس میرزا امینی: با توجه به شاخصه های کوهن در حوزه شهر هوشمند شش حوزه اصلی شامل؛ اقتصاد هوشمند، حکمرانی و مدیریت هوشمند، مردم هوشمند، محیط زیست هوشمند، زندگی هوشمند، جا به جایی هوشمند می شوند.

در بررسی هر یک از این شاخص ها، بحث های متعددی پیش می آید، به عنوان مثال فاضلاب، مدیریت منابع مانند؛ آب، برق و گاز که متاسفانه نه تنها در شهر تهران بلکه در تمام سطح کشور با کاهش ذخایر آب و برق مواجه هستیم. از دیگر شاخص های مهم می توان به سرانه فضای سبز، تاب آوری اقلیمی، حاکمیت هوشمند مانند خدمات الکترونیکی، ایمنی و بهداشت در سطح شهر مانند؛ آتشنشانی و دسترسی به خانه های بهداشت، توسعه و اشتغال، پیوند شهر با فضای بین المللی، مشارکت های مدنی، مشارکت زنان، فراگیر بودن دسترسی به امکانات مورد نیاز شهروندان، ایجاد خلاقیت و پرورش نیروی نخبه اشاره نمود.


نشست کارگزاران فن بازار های صنعت گاز

 

در این نشست در در واقع گزارشی از نشست برگزار شده در استان یزد با حضور معاونت استانداری یزد بوده است، دو نکته اساسی بررسی و مطرح شد:

 

نکته اول: مجموعه هایی که استاندارد های مرتبط با صنعت نفت و گاز ایران را داشته باشند و یا در این زمینه فعالیت داشته باشند. تعداد خیلی کمی از شرکت های ما این استاندارد ها را میشناختند و با آنها آشنا بودند.

 

نکته دوم: شرکت های فناور و دانش بنیان که می خواهند داخل نشست قرار بگیرند و با توجه به حوزه فناوری خودشان یک پیش مطالعه ای نسبت به نیاز های که در صنعت گاز وجود دارد داشته باشند و با پیش زمینه ای مبتنی بر نیاز یا از سمت تقاضا جلو بیایند، با این هدف که نیازی از سمت شما رفع کنند.

ارائه از شبکه تامین به صنعت گاز

شناسایی عرضه به دو قسمت تقسیم میشود که یکی شناسایی عرضه کنندگان فعلی است و یکی شناسایی عرضه کنندگان بالقوه با فاصله قابل قبول.

 

گزارش روز اول نمایشگاه اینوتکس را در لینک زیر بخوانید :

http://blog.techpin.ir/inotex-exhibiton-day-1-report

گزارش روز سوم نمایشگاه اینوتکس را در لینک زیر بخوانید :

http://blog.techpin.ir/inotex-exhibiton-day-3-report

اشتراک گذاری :

پست های مشابه

2 Comments