دسته :
مقالات

گزارشی از وضعیت استارتاپ های الکام استارز ۱۳۹۶

بعد از گفتگو و مصاحبه با بیش از ۵۰ استارتاپ حاضر در نمایشگاه الکامپ، از آنها درباره وضیعت سرمایه گذاری و مشکلات و موانع بر سر راه استارتاپشان پرسیدم که لازم دیدم به عنوان یک گزارش کوتاه به جمع بندی وضعیت آنها بپردازم.

استارتاپ ها پس از معرفی و توضیح برنامه ۶ ماه آینده خود راجع به وضعیت سرمایه گذاری و مشکلات خود صحبت کردند که اکثرا یک موضوع واحد داشت.

برنامه ۶ ماه آینده اکثر استارتاپ ها رشد و گسترششان بود که نوید بخش یک آینده درخشان را برای جامعه استارتاپی ایران به همراه دارد.

وضعیت سرمایه گذاری:

در رابطه با سرمایه گذاری می توان استارتاپ ها را به ۴ بخش تقسیم کرد. استارتاپ هایی که زیرمجموعه یک شرکت یا هولدینگ می باشند (مانند جاباما که محصول مجموعه علی بابا میباشد و یا چیلیوری که زیر مجموعه شرکت کسب و کار نوین ایرانیان (دارنده نت برگ و…) است) و طبیعاتا از آن ها سرمایه دریافت می کنند، بخش دوم استارتاپ هایی میباشند که به شتاب دهنده ها و مراکز رشد روی آوردند (مانند ترب یا نواک)، بخش سوم استارتاپ هایی که بدون ورود به شتابدهنده ها و سایر مراکز رشد، خود توانسته بودند سرمایه مورد نیاز خود را جذب کنند و گسترش پیدا کنند (مانند نستد، شنوتو و کی کجاس) که متاسفانه هنوز تعداد آنها در اکوسیستم ایران کم است و بخش چهارم که متاسفانه تعداد زیادی از استارتاپ ها را شامل میشوند آن هایی بودند که به دنبال جذب سرمایه هستند ولی به دلایلی موفق به این امر نشده اند.

یکی از راه حل های مناسب در وضعیت فعلی بوت استرپ کردن توسط خود موسسان (در مواردی حتی دیده که شد که موسسان از سرمایه خود و از جیب خود بیش از صد میلیون تومان هم سرمایه گذاشته بودند تا بتوانند کار را جلو ببرند) و یا شتاب دهی استارتاپ ها می باشد که در الکامپ امسال شاهد تعداد زیادی شتاب دهنده و مرکز رشد بودیم که البته نمیتوان به همه آنها اعتماد کرد و در شرایط فعلی اعتماد به چند شتاب دهنده معروف و با سابقه مانند آواتک، دیموند و شریف می تواند خطر ایجاد مشکل برای کسب و کار را کمتر کند.
در این رابطه نیز لازم می دانم جمله معنی دار رضا غیابی را در رابطه با شتاب دهنده ها بازگو کنم:

ما در الکامپ شاهد عملی شدن طرح هر ایرانی یک شتاب دهنده هستیم..!

مشکلات و موانع بر سر راه استارتاپ ها:

مشکلات و موانع اکثر استارتاپ ها را میتوان در یک جمله خلاصه کرد که مهسا مرادی از جاباما آن را به خوبی بیان کرد :

خلا وجود یک سازمان در کشور که بتوان تمامی مجوز های مورد نیاز را از صفر تا ۱۰۰ از آنها گرفت و با حمایت کسب و کار های نوپا موجب رشدشان شود.

موانع اداری نیز یکی از مشکلات پر طرفدار میان استارتاپ ها است که رشد آنها را کند میکند.
موضوع بعدی نبودن قوانین شفاف در رابطه با استارتاپ ها است که باعث مسدودسازی ناگهانی بعضی از کسب و کار ها در ۶ ماه گذشته شد. (از جمله کسب و کار های حوزه فین تک و گردشگری)

نداشتن سرمایه و سرمایه گذار نیز یکی از موانع بزرگ بر سر راه کسب و کار هاست چون به عنوان مثال استارتاپ سلفیکس که در حوزه ساخت اپلیکیشن برای عینک های واقعیت مجازی فعالیت میکند با مشکل جذب سرمایه گذار روبرو است چون سرمایه گذار، این حوزه را در وضعیت فعلی آن هم در ایران ریسک پذیر میداند و از سرمایه گذاری امتناع میکند.
تعداد شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر واقعی (که از یک اسم و یک سایت خالی و کوله باری از ادعا بیشتر باشند) در کشورمان بسیار اندک است و ان شاالله در آینده نزدیک شاهد سرمای گذاری های بیشتری نیز می باشیم. البته همین حدود ده شرکت سرمایه گذاری فعال نیز در سه سال گذشته اثر چشمگیری را بر روی اکوسیستم گذاشته اند و شاهد نمونه های موفقیت بسیاری از آنها بوده ایم.

شما میتوانید در زیر منتخبی از گفتگو ها را مشاهده کنید:

استارتاپ ابرینو – ابرینو سرویس‌های متنوع ذخیره‌سازی ابری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استارتاپ چهارسو – چهارسو به شما این امکان را می دهد تا قبل از مراجعه به فروشگاه ها، تمامی محصولاتشان را به همراه قیمت ببینید، از موجودی اجناس آنان مطمئن شوید و محصولات برندهای مختلف را با هم مقایسه نمایید.

استارتاپ ” بامارو “ برنامه ای است که از طریق آن کاربران می توانند از کافه مورد علاقه خود سفارش بیرون بر دلخواه خود را بدهند، و هنگامی که به کافه می رسند بدون اتلاف وقت و ایستادن در صف سفارش خود را دریافت کنند.

استارتاپ تسکولو سیستمی امن و آسان برای مدیریت کار و پروژه‌هاست که بهره‌وری و بازدهی تیم شما رو افزایش میدهد

ترب یک موتور جست و جوی هوشمند است که با استفاده از آن می توانید کالای مورد نظر خود را در همه فروشگاه های اینترنتی به صورت همزمان جست و جو کنید، به مقایسه‌ی قیمت کالا در فروشگاه ها بپردازید و از فروشگاه های مطمئن خرید کنید.


تگ موند
مرجع برندهای پوشاک و اکسسوری می باشد که در آن اطلاعات شعب فروشگاه ها، اخبار حراج آنها ، قیمت و موجودی محصولات آنها را به شما نمایش می دهد.

فروشگاه‌ساز کاموا بهترین انتخاب برای شما که میخواهید در سریع‌ترین زمان کسب‌و‌کار خود را به موفقیت برسانید است! در کمترین زمان و با کمترین دانش فنی و با کمک مشاوران کاموا فروشگاه تخصصی خود را راه اندازی کنید و همین
حالا شروع به فروش محصولات خود کنید. هیچ وقت زود نیست٬ همین حالا هم دیر شده است!


“جاباما”
با در دستور کار قرار دادن شعار “تجربه‌ی شایسته‌ی سفر”، فرصت رزرو آنلاین هتل‌های تهران، هتل‌های مشهد، هتل‌های کیش، هتل‌های اصفهان، هتل‌های شیراز، هتل‌های تبریز و هتل‌های سایر شهرهای کشور، را با اعمال تخفیف‌های ویژه فراهم آورده است.

رایچت پلتفرم گفتگوی آنلاین و ارتباط با مشتریان رایچت با مشتریانتون صحبت کنید ، پشتیبانی کنید و از فروش خود لذت ببرید

 

شنوتو بستری است برای شنیدن ، دانلود ، به اشتراک گذاری و خرید پادکست یا کتاب صوتی

برای مشاهده گفتگو های بیشتر به وبسایت یا کانال اطلاع رسانی ایده کست مراجعه کنید.

مولف : طاده آلکسانی، طراح گرافیک و برنامه نویس

اشتراک گذاری :

پست های مشابه

One Comment