دسته :
مقالات

وضعیت سرویس‌های پرداخت کرایه تاکسی آنلاین در ایران


این روز ها با نشستن درون تاکسی های شهری شاهد انبوهی از برچسب های آویزان حاوی QR Code های پرداخت آنلاین کرایه هستیم. در این مقاله می خواهیم به مقایسه و بررسی کوتاه این اپلیکیشن ها بپردازیم.

تاریخچه

می توان گفت آغاز به کار رسمی این اپلیکیشن ها در ایران از سال 1395 بود. با ورود این اپلیکیشن ها به درون تاکسی های شهری مشکلات آن ها نیز شروع شد. تاکسی ران ها از نحوه پرداخت پول دریافتی خود و همچنین تنوع بالای این نوع سرویس ها شکایت داشتند. تنوع در نوع خود می تواند خوب باشد اما با یک بررسی جزئی می توان فهمید که این سرویس ها در واقع به جز نام و رنگ در هیچ چیز تفاوتی ندارند!

 


مقایسه

حال می خواهیم یک مقایسه ساده بین بخش امکانات 3 تا از معروف ترین اپلیکیشن های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در ایران داشته باشیم.

 

اپلیکیشن “رسید”، که به تازگی نیز خبر تعطیل شدن آن توسط کافه بازار منتشر شد، در بخش امکانات خود به موارد زیر اشاره می کند:

 

1- امنیت، پرداخت‌ها با استفاده از اثر انگشت یا رمز محافظت می‌شوند.

2- پرداخت رایگان: انتقال پول با استفاده از رسید هزینه‌ای برای شما ندارد.

3- سرعت: پرداخت‌هایتان را در چند ثانیه انجام دهید.

 

اپلیکیشن “فون پی” که پیشتر به خاطر عقد قرارداد با تاکسی رانی جنجال هایی برایش ایجاد شده بود نیز در بخش امکانات خود می نویسد:

 

1- سرعت و سهولت در پرداخت: کارهایی که روزانه باید چندبار انجام دهید با فون‌پی سرعت و سادگی بیشتری پیدا می‌کنند.

2- امنیت در پرداخت: دیگر لازم نیست اطلاعات کارت و حساب بانکی یا رمز خود را به دیگران بگویید یا جایی وارد کنید.

3- سبزینگی: به احترام زمین و برای کاهش مصرف کاغذ در تراکنش‌های سنتی، به ما و تراکنش‌های موبایلی بپیوندید.

4- حذف پول خرد و دردسرهایش: همه چیز همینجا در موبایل شماست. برای پرداخت‌های کوچک، دیگر دغدغه‌ی پول خرد ندارید.

 

اپلیکیشن “تومن” نیز که جدید ترین رقیب وارد شده به این حوزه می باشد نیز امکانات خود را اینگونه معرفی می کند:

 

1- قابل اعتماد: تومن همیشه در دسترس است. در هر شرایطی برای خدمت به شما آماده‌ایم.

2- راحت: برای پرداخت یا خرید، ما راحت‌ترین راه را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

3- امن: هر آنچه برای تامین امنیت حساب شما نیاز هست، انجام داده‌ایم.

4- سریع: اسکن، تایید مبلغ و پرداخت. سریع‌ترین پرداخت را با تومن تجربه می‌کنید.

 

که با یک مقایسه سر انگشتی می توان گفت که شاهد هیچگونه مزیت رقابتی میان این گزینه ها نیستیم و بعضی از امکانات هم صرفا برای پر کردن این بخش استفاده شده است.

 


نتیجه گیری

پس از تعطیل شدن اپلیکیشن های “رسید” و “پرداختم” و همچنین تغییر کاربری اپلیکیشن های قدیمی این حوزه مانند “پیگیر” و “فون پی” به نرم افزار دریافت و پرداخت پول، و خارج شدن تمرکز آن ها از پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، می توان گفت که حال تنها بازیگر باقی مانده در این حوزه که بطور اختصاصی بر روی پرداخت آنلاین کرایه تاکسی تمرکز دارد تومن می باشد و بقیه رقبا نیز کم کم از این بازار تقریبا اشباع شده در حال حذف و یا تغییر کاربری می باشند.

با توجه به آمار ارائه شده توسط تکراسا فارسی، ۳۰٪ از راننده‌های تاکسی تهران عضو تومن هستند و با توجه به ویژگی تسویه حساب آنی با راننده‌ها که به تازگی به اپلیکیشن اضافه شده است و با این روش هر لحظه که راننده بخواهد می‌تواند پول خود را از کیف پول دیجیتال تومن به حساب بانکی خود (با کارمزد بانکی ۵۰۰ تومان) منتقل کند، باید دید که با افزایش تعداد راننده ها “تومن” چگونه چالش خود را برای انتقال آنی این پول برطرف خواهد کرد چون سرویس دهنده های بانکی پول را در انتهای روز به “تومن” پرداخت خواهند کرد و “تومن” برای تسویه حساب آنی باید از مبالغ شخصی استارتاپ خود برای پرداخت و انتقال وجه آنی به رانندگان استفاده کند.

 

اشتراک گذاری :

پست های مشابه