دسته :
مقالات

گزارش روز سوم نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸

روز سوم

 

در روز سوم این نمایشگاه و در برنامه استیج شاهد ۴ پنل، مسابقه هکتان و همچنین ۳ سخنرانی بودیم.

 

پنل استارتاپ ها: با دولت یا بی دولت

پنل اول این روز در ارتباط با موضوع لزوم دخالت یا دخالت نکردن دولت در امور استارتاپ ها بود که به میزبانی آرش برهمند (سردبیر ماهنامه پیوست) و با حضور عطا خليقى(ارانيكو)، دكتر جعفر محمدى (سامانه نگار آتنا)، سهيل عباسى (شتابدهنده تک) برگزار شد.

در این پنل به این موضوع اشاره شد که دولت قصد دارد به استارتاپ ها کمک کند اما گاهی دخالت های بیش از حد بدتر موجب مانع تراشی برای رشد سریع استارتاپ ها میشود و وجود اصناف مختلف هم باعث میشود پروسه گرفتن مجوز های متعدد موانع بیشتری را بر سر استارتاپ ها بتراشد.

 

اختتامیه رویداد هکاتان اینوتکس ۲۰۱۸

برنامه بعدی رویداد استیج مسابقه هکتان بود که آقای فرخ شهابی نژاد (استارتاپ استودیو ایده‌ ران) اعلام کرد بیش از ۱۷۰ تیم که متشکل از بیش از ۳۰۰ نفر بودند در مسابقه هکاتان امسال اینوتکس از سراسر کشور شرکت کردند و ایده های خود را با موضوع شهر هوشمند برای شرکت در مسابقه ارسال کردند. از میان این ۱۷۰ تیم ۷ تیم به مرحله پایانی راه یافتند که به ارائه های دو دقیقه در طول رویداد استیج پرداختند.

در پایان پس از بررسی ارائه ها توسط تیم داوری، ۳ تیم تونل صدا، اپلیکیشن مسیر من را پیدا کن و تیم SMART Flooring مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

 

پنل چالش های مدیریت فنی و رشد فنی استارتاپ ها

پنل سوم پنل چالش هاى رشد فنى و مديريت فنى استارتاپ ها که با میزبانی خانم مهرنوش برات پور و با حضور آقایان فرخ شهابی نژاد (ایده ران) ، مسعود طباطبایی (علی بابا)، پوریا کاویانی (کافه بازار)، بهراد زاری (راهکار های آنی چابک) و اسد صفری (مشاور Agile) برگزار شد. در این پنل به راهکار های مدیریت تیم های فنی همزمان با رشد سریع استارتاپ ها پرداخته شد. مهمترین مساله ای که در این پنل مطرح شد انتخاب اعضای تیم، جا انداختن فرهنگ کار تیمی و پرورش مهارت‌های نرم در تیم ها بود.


سخنرانی روند ثبت ایده و اختراع:

سخنرانی اول روز سوم توسط سرکار خانم میرزایی با موضوع مالکیت معنوی در استارتاپ ها انجام شد. در این سخنرانی به موضوع ثبت مالکیت معنوی ایده و اختراع در ایران و دیگر کشور های جهان پرداخته شد.

 

خانم میرزایی: برای ثبت اختراع قانونی که الان در کشور ما هست، “قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 86” هست. در این قانون طرح های تجاری و علائم تجاری مورد حمایت قرار میگیرند. مصوب قانون 83 علایم جغرافیایی رو ثبت می کند.

 

از جمله معاهدات بین المللی در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1.     کنوانسیون پاریس؛ برای حمایت از مالکیت صنعتی
  2.     کنواسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO
  3.     موافقت نامه مادرید به منظور جلوگیری از نصب نشانه های منبع غیرواقعی مبدا
  4.     موافقت نامه و پروتوکل مادرید در ارتباط با ثبت بین المللی علایم تجاری
  5.     مئافقت نامه لیسبون در خصوصو ثبت و حمایت بین المللی از اسامی مبدا
  6.     معاهده همکاری ثبت اختراع PCF
  7.     موافقت نامه نیس و لوکارنو

نگاهی به فضای تبلیغات دیجیتال در ایران

این سخنرانی که توسط حامد جعفری (تکرسا) انجام شد، در ارتباط با موضوع “نگاهی به فضای تبلیغات دیجیتال در ایران” بود. در این ارائه به آمارهای مرتبط با فضای تبلیغات دیجیتال در ایران و بررسی پتانسیل بازار با این موضوع پرداخته شد.

سیر تحولات پیام‌رسان ها در ایران

سخنرانی بعدی در ارتباط با سیر تحولات پیام‌رسان ها در ایران بود که توسط محمدرضا ازلی (تکرسا) انجام شد. در این سخنرانی به تاریخچه از حضور پیام‌رسان ها در ایران اشاره شد و سپس به نکات تخصصی دلیل فراگیر شدن این اپلیکیشن ها پس از ورود تلگرام پرداخته شد. در این سخنرانی همچنین آمار هایی از حاضران در تلگرام بیان شد که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

 

 

پنل وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران

آخرین پنل روز سوم، پنل وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران بود که با میزبانی محمدرضا ازلی و با حضور آقایان علی‌رضا آشتیانی‌ (نایب رئیس شرکت پایامان)، فرشید هندی (مدیر سرمایه گذاری رهنما)، دکتر پیمان مولوی (مشاور تامین سرمایه‌گذاری) و ژوبین علاقبند (نايب رييس هيات مديره اسنپ) برگزار شد و با استقبال پرشور مخاطبین مواجه شد.

 

چکیده ای از سخنان جناب آقای هندی:

 

ایشان به نکاتی اشاره کردند که از این میان آن ها می توان به تخمین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری های انجام شده روی استارتاپ ها ایرانی (که ۵۰٪ آن ها خارجی هستند) اشاره کرد. هندی افزود: ما نیاز به دانش و پول خارج از کشور داریم. استارتاپ ها باید Business Model خود را جوری بنویسند که سوددهی داشته باشد حتی اگر باعث کم شدن سرعت رشد آن ها شود، چون باید در این شرایط استارتاپ خود را زنده نگه دارند.

او همچنین به استارتاپ ها پیشنهاد کرد برای انجام مراحل اولیه ورود به بازار بورس به جای ورود مستقیم، از دادن Stock Option ها به کارمندان استفاده کنند چون در شرایط فعلی بازار بورس سیستم استارتاپی را قبول ندارد.

 

چکیده ای از سخنان دکتر مولوی:

ایشان نیز به این نکته اشاره کردند که در ۶-۷ ماه آینده نباید به سرمایه‌گذاری های بزرگ در ایران فکر کنیم اما تنها چیزی که باعث میشود شرکت های اروپایی با وجود تحریم های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ های ایرانی را (شاید) بپذیرند پتانسیل ۸۰ میلیونی مصرف کنندگان ایرانی است.

رتبه اقتصادی ایران B- است یعنی ۱۶ پله با رتبه اول فاصله دارد و این بدان معنا است که اگر پول خود را وارد سرمایه‌گذاری کنید با مصائب زیادی روبرو خواهید شد. وی همچنین اشاره کرد که متاسفانه افق سرمایه‌گذاری در ایران به ۶ ماه هم نمی رسد.

مولوی افزود: ۸۰ هزار میلیارد دلار پول در جهان آماده برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که از میان آن ها ۴۹٪ سهم آمریکا می‎باشد. ۸٪ سهم آلمان و ژاپن، ۷٪ انگلستان و ۵ درصد متعلق به فرانسه می‎باشد. سهم بزرگی از ۲۰٪ باقی مانده از آن چین می باشد.

 

چکیده ای از سخنان ژوبین علاقبند:

آقای علاقبند این نکته را بیان کردند که امکان سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و نمی توان به آن خوشبین بود. وی اضافه کرد: ما در اسنپ یک تغییر اساسی رویکرد داشته ایم و دیگر قصد نداریم زیان ده باشیم و به جذب سرمایه جدید فکر کنیم بلکه قصد داریم سریعا به سوددهی برسیم و این روند را ادامه دهیم.

او به این نکته اشاره کرد که آن ها در شرکت Turquoise در طی ۱۸ ماه پس از برجام میزبان بیش از ۱۷۰ گروه سرمایه گذاری خارجی بودند که بیشتر آن ها از اروپا آمده بوند. به گفته وی چینی ها دنبال تجارت در ایران هستند نه سرمایه‌گذاری و از بین این ۱۷۰ گروه، حتی یک گروه هم از چین به ایران نیامده بودند.

وی افزود: اسنپ نیازی به ورود به بازار بورس نمی‎بیند و اساسا فکر IPO شدن اسنپ و دیگر استارتاپ های بزرگ ایرانی تا ۲ سال آینده را باید دور انداخت.

 

چکیده ای از سخنان علی‎رضا آشتیانی:

 

آقای آشتیانی نیز به این نکته اشاره کرد که تخمین سرمایه گذاری های انجام شده در استارتاپ های ایرانی تا کنون کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار می‎باشد. استارتاپ ها باید به فکر مدل سوددهی باشند نه رشدی.

او در پایان افزود: بورس ایران آمادگی و ساز و کار لازم برای ورود استارتاپ ها را ندارد و حداقل برای ۲ سال آینده باید آن را برای ورود فراموش کرد.


در پایان روز سوم نیز ارائه ای از جانب پلیس فتا انجام شد که به راه های پیشگیری تبدیل شدن استارتاپ ها به بستری برای جرایم رایانه ای پرداخته شد.

در این ارائه، راه حل های مختلفی برای جلوگیری از وقوع جرائم اینترنتی در دل استارتاپ ها و همچنین راه حل های آشنا شدن بیشتر تیم های استارتاپی با قوانین روز کشور ارائه شد تا استارتاپ ها بتوانند از حداکثر پتانسیل خود در بستر قانونی بهره ببرند و همکاری بیشتری با مراجع قانونی کشور داشته باشند.


چکیده ای از بیانیه رویداد اینوتک سلامت

متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی و تعامل سازنده میان دانشگاه ها و سازمان ها و ارگان های صنعتی در کشور ما، که اغلب ناشی از کج سلیقگی و عدم ارتباط موثر و پویا میان آنهاست، هر ساله شاهد از دست رفتن حجم بالایی از منابع ریالی در حوزه های گوناگون صنعت و به خصوص هدر رفت بالای نیروی انسانی که پایه و سنگ بنای هر فعالیت اقتصادی است، می‌باشیم. به عنوان پروژه های بسیاری در حوزه پزشکی می تواند در آزمایشگاه ها و دانشگاه های ما به عمل برسد اما متاسفانه به دلیل عدم وجود این تعامل سازنده، بخش صنعت به صورت مجزا با هزینه ای کلان اقدام به انجام این پروژه ها می‌نماید. باشد که با حرکت دانشگاه و پژوهش به سمت صنعت و پژوهش برای حل مساله، خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم.

 

مدیریت کلان شهرها

دکتر فرجود، مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران؛

طبق گزارشات ارائه شده از طرف جناب اقای دکتر فرجود؛ تاثیرات شهر هوشمند می تواند بر سلامت، امنیت و سلامت روانی مردم آن شهر تاثیرگذار باشد. افزایش کیفیت زندگی، رفتن به سوی تحول دیجیتال، خدمات هوشمند از سوی حاکمیت تاثیر مهمی بر سلامت روانی و بهبود کیفیت زندگی مردم هر شهری دارند.

یکی از شاخصه های مهم در بحث مدیریت کلان شهرها، بحث داده محوری در سطح شهر اشاره کرد که می تواند باعث رشد کسب و کارها و استارتاپ ها و در نتیجه توسعه شهر و هرچه بیشتر هوشمندسازی آن شود.

  1.     چالش های جهانی شهرنشینی
  2.     معرفی برنامه تهران هوشمند
  3.     اقدامات انجام شده

امروزه هوشمندسازی شهرها بر اقتصاد و زیست بومی شهر، تاثیرگذار است.

 

گزارش روز دوم نمایشگاه اینوتکس را در لینک زیر بخوانید :

http://blog.techpin.ir/inotex-exhibiton-day-2-report

گزارش سالن استارتاپ های نمایشگاه اینوتکس را در لینک زیر بخوانید :

http://blog.techpin.ir/inotex-exhibiton-startups-salon-report

اشتراک گذاری :

پست های مشابه

One Comment