دسته :
اخبار

گزارش افتتاحیه رویداد استارتاپ ویک تهران ۲۰۱۸


افتتاحیه رویداد استارتاپ ویک تهران با سخنرانی‌ها و میزگردهای متنوعی از سمت دولت، سرمایه گذاران، افراد توانمند و نوآور در زمینه کارآفرینی در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ و در سالن مولانا دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد. بخش اول این رویداد شامل سخنرانی هایی توسط افراد فعال اکوسیستم های استارتاپی ایران بود که در زیر خلاصه ای از آن را می‌خوانید:


حمید رضا مختاریان، مدیرعامل وعضو هیأت مدیره شرکت داده ورزی سداد:

مختاریان گفت: بلاکچین در بخش مالی و بانک داری بسیار پرکاربرد است و همچنین دگرگون کننده فناوری ICT خواهد بود.

مدل درآمد زایی استارتاپ هایی که از بلاک چین استفاده می کنند نسبت به دیگران متنوع تر است برای مثال شرکتی خارجی که در بخش حمل و نقل شهری فعال است (مانند اسنپ در ایران) از فناوری بلاک چین استفاده میکند با این تفاوت که هیچ کارمزدی از راننده ها دریافت نمی کند و تفاوت در این جا می باشد که توکن مخصوص خود را منتقل می کند.


کورنگی، بنیان گذار و مدیر عامل مپس‌ :

آقای کورنگی در رابطه با سابقه تنها ۷ ساله ایران در حوزه استارتاپ ها صحبت کردند و این اکوسیستم را در حال بلوغ ارزیابی کردند. او افزود: پیچ و خم هایی که استارتاپ های ایرانی طی می‌کنند، رقابت با دولت، بیمه، مالیات، بازار و .. است که شاید استارتاپ های سیلیکون ولی تنها با یکی دو بعد آن رقابت دارند که این یک مزیت است. او از استارتاپ ها خواست که از دولت درخواست کنند اجازه بدهد رقیبان خارجی وارد شوند، مونوپول شدن باعث از بین رفتن بسیاری از استارتاپ های بزرگ در جهان شده است.


رنه فیشر، مدیر استراتژیک آژانس تبلیغاتی Four Mind:

آقای فیشر در ارتباط با برندینگ در استارتاپ ها صحبت کرد، او گفت: ما همچنان برندینگ را به روش سنتی انجام می‌دهیم، نه تنها در ایران بلکه درتمام دنیا.در سال ۲۰۱۸ دیگر خبری از دروغ و بزرگ‌ نمایی در تبلیغات نیستیم چون مردم از همه چی در همه جا خبر دارند. برندینگ دیگر راجع به داشتن لوگو و تایپفیس نیست، بلکه برندینگ در ارتباط با ارزش، ارتباطات استارتاپ-مشتری است. برندینگ دیگر یک دپارتمان مستقل در یک سازمان نیست.

شما باید به مردم توضیح دهید که محصولی که آماده کردید نیاز مردم است. تغییرات و نیاز های جدید به خاطر “توسعه” ایجاد می‌شود.

او هفت مرحله مارکتینگ امروزی در استارتاپ ها را به شرح زیر توضیح داد:

۱- The World

۲- The Change

۳- Winners and Losers

۴- The Solution

۵- Reasons to Trust

۶- Reasons to Chose

۷- Reasons to Action


محمدرضا فرحی، مشاوره سرمایه‌گذاری شرکت رهنماو رئیس هیئت مدیره بیمه بازار:

تحلیل نتایج نظرسنجی آکادمی چرخ در نمایشگاه اینوتکس

اولین سوالی که آقای فرحی آن را بررسی کرد “مهمترین مانع رشد استارتاپ‌ها” بود که از نظر مردم عادی (دانشجویان و بازدیدکنندگان) نداشتن پول یا ایده بود، اما از نظر استارتاپ ها و سرمایه‌گذار ها تیم قوی دلیل اصلی این مورد بود.

او افزود: IPO در آمریکا به ۹.۲ سال کاهش یافته و ایده ارزشمند تر شده است.۶۵٪ افراد ارزشگذاری فعلی استارتاپ های ایران را حباب دانسته اند.

برای رشد اکوسیستم های استارتاپی ایران ۴۳٪ تاکید داشتند که قوانین سخت‌گیرانه نباشند و ۲۴٪ سرمایه گذاری بیشتری درخواست داشتند.

در پایان نیز آینده استارتاپ های ایران توسط عموم مردم ۵۵٪ روشن ارزیابی شده است و تنها ۲۴٪ سرمایه‌گذاران از تحریم های آینده حراس دارند.

نتیجه کامل این تحقیقات را می‌توانید در کانال تلگرام @farahi_mr مشاهده فرمایید.


رضا غیابی، فرصت آفرین:

ایشان در ابتدا تاریخچه ای از اکوسیستم استارتاپی کشور را بیان کردند و به بیان نکاتی درباره تاریخ شروع وبلاگ نوسی در سال 81 همچنین اولین شتاب دهنده ایران، نقش دیحی کالا در شکل گیری اکوسیستم و …اشاره نمودند.

ایشان نقش آفرینان این عرصه را استارتاپ ها، کاربران، رویدادها، سرمایه گذاران خطرپذیر، شتاب دهنده ها ، مشاوران، سرمایه گذاران فرشته، دولت و واسطه ها می دانند و در ادامه به بیان اهمیت هر کدام از این موارد در اکوسیستم های استارتاپی ایران پرداختند.


توحید علی‌اشرفی، مدیر بازاریابی علی بابا:

ایشان در ارتباط با نقش بازاریابی در موفقیت استارتاپ ها صحبت کردند. وی داستان شکل گیری علی بابا را از لانچ شدن در سال ۲۰۱۴ تا به امروز تعریف کرد. وی اعلام کرد که علی بابا ۴۵٪ از بازار فعالیت های گردشگری (رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما) را در اختیار دارد. وی داستان شکل گیری یک استارتاپ فناوری اطلاعات را اینگونه تشریح کرد که در شرایطی یک برنامه نویس شروع به کار می‌کند، سپس یک متخصص کسب و کار به او اضافه می‌شود. اما در این حال معمولا ۹۰٪ با شکست مواجه می‌شویم. اگر به این دو یک بازایاب یا توسعه دهنده محصول اضافه شود احتمال این شکست به ۷۰٪ کاهش می‌یابد چون یک بالانس بین افراد گروه ایجاد می‌شود. علی‌اشرفی مهم‌ترین دلیل پیشرفت یک استارتاپ را ایجاد تعادل در تیم می‌داند و همین موضوع را یکی از دلایل موفقیت علی‌بابا می‌داند و افزود که دیر به تعادل رسیدن تیم مانند نوش دارو بعد از مرگ سهراب است.


پشوتن پورپزشک، مدیرعامل بامیلو:

آقای پورپزشک در رابطه با موارد جذاب استارتاپ ها برای سرمایه‌گذاران صحبت کردند. ایشان حجم بازار، توانمندی تیم، دستاورد های اولیه و تجبره های گذشته را از عوامل مهم در سرمایه‌گذاری می‌داند. او افزود: زمانی ایده ای را مطرح کنید که خودتان حاضر باشید در آن سرمایه گذاری کنید!

او کپی کردن را یکی از آفت های موجود در اکوسیستم های استارتاپی ایران می‌داند و این عامل را جلو دارنده پیشرفت در این اکوسیستم ها می‌داند.


کاوه یزدی فرد، مدیر دفتر نوآوری شهری، تهران هوشمند:

آقای یزدی فر در ارتباط با مکانیزم نوآوری صحبت کرد و گفت : برای مسائل پیجیده ای که دانش آن در دسترس نیست نیاز به نوآوری داریم که در سطوح دولتی به مقدار زیادی این مسئله  موجود است و حساسیت هم همینطور. او افزود که یک شهر نیاز به هم‌آفرینی دارد با شهروندانش و باید از مردم برای خلق کردن کمک بگیریم و این یکی از کار هایی است که حتما در ایران باید انجام شود.


محمد جعفر نعناکار، حقوقدان و مدرس دانشگاه:

ایشان در خصوص حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات صحبت کردند و در خصوص گام های اجرا شده در کشور به 4 گام زیر اشاره نمودند:

گام اول: دیجیتالی کردن قانون

گام دوم: ورود اتوماسیون ها به کارکرد حقوقی

گام سوم: اختلاط قانون و کدهای کامپیوتری

گام چهارم: ورود بلاک چین به سیستم حقوقی

در ادامه به بیان نکاتی حقوقی در ارتباط با به کاربردن فناوری بلاک چین اشاره نمودند.


فرید شکریه، هم‌بنیانگذار و مدیراجرایی آژانس تبلیغاتی فورمایند:

او از کم شدن علاقه مردم به کار و کارمندی در سازمان های بزرگ صحبت کرد. او از نسلی صحبت کرد که دوست دارد در کافه ها بنشیند و کسب و کار خودش را جلو ببرد. وی افزود: “شرکت های بزرگ در حال انجام برندینگ کارمندان هستند چون با کمبود منابع انسانی مواجه هستند و موفق هم نیستند”. او به صحبت های رنه فیشر نیز اشاره کرد و گفت دیگر مانند دهه های گذشته نمی‌شود با تبلیغات بزرگ مردم را جذب کرد. او از روند ایجاد استارتاپ ها و جذاب بودن اول کار صبحت کرد اما افزود که استارتاپ ها نیز روزی به سازمان های بزرگ تبدیل می‌شوند و جذابیت خود را از دست می‌دهد. او از لقب گذاری های بیهوده استارتاپ های کوچک نیز انتقاد کرد و گفت اصولا کلمه Chief برای سازمان های بزرگ با کارمندان و زیرمجموعه های زیاد به کار می‌رود.

او از استارتاپ های حاضر در رویداد خواست که هیچ وقت فراموش نکنند که به چه دلیل روز اول از کارمند شدن فرار کردند و پس از بزرگ شدن استارتاپشان نیز حس استارتاپی را حفظ کنند. وی پیشنهاد داد تا شفاف‌گرایی در برندینگ استارتاپ ها حفظ شود و از کلمات کلیشه ای دوری شود.


آندری کاسمین مونتیو، هم‌بنیانگذار و سرگروه Timisoara:

او در ابتدا کمی از تاریخچه بلاکچین از سال ۲۰۰۸ صحبت کرد. او با مثال هایی تاثیر تکنولوژی بلاکچین را در صنایع مختلف بررسی کرد، از سلامت گرفته تا فینتک. وی مثال هایی از استارتاپ های بین المللی بر مبنای بلاکچین زد و نحوه عملرکرد و مدل های در آمدی آن ها را توضیح داد.


بعد از سخنرانی ها همچنین ۳ پنل و یک کارگاه به صورت موازی برگزار شدند. کارگاه “فهم سرمایه‌گذاری” که توسط میثم زرگرپور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیناتک، آموزش داده شد و بیش از ۳ ساعت به طول انجامید. پنل “اکوسیستم ارزش آفرین تبریز، مشهد و اصفهان” با حضور سعید چوبانی، مدیر فناوری به وقت تبریز (Tabriz.io) ،محمد کرمانی، مدیر عامل فضای کار اشتراکی آبی‌سفید، محمدرضا هاشمی، جامعه ساز استارتاپی در مشهد و به میزبانی علیرضا خدایی،هم برگزارکندده رویداد استارتاپ ویک تهران، برگزار شد.

سپس شرکت‌کنندگان به شبکه سازی پرداختند و پس از آن پنل “اکوسیستم ارزش آفرینی ایران زیر یک سقف” با حضور ناصرغانم‌زاده، موسس شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر اپاتان، رامین کمیلیان، موسس اوا انجل، عطا خلیقی ،هم‌بنیان‌گذار پرشین‌بلاگ، نيما بهروان، مدير توسعه كسب و كار شتابدهنده ديموند و محمدرضا ازلی، هم‌بنیانگذار تکراسا، برگزار شد.

پایان دهنده روز اول نیز پنل “استارتاپ‌های شکست خورده” با حضور سجاد فلاح، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی تیم دراپز، نغمه مصطفوی، مدیر عامل فان فیر و امیرحسین حسینی پژوه، مدیر محصول و موسس می‌بریم برگزار شد.

 

اشتراک گذاری :

پست های مشابه