دسته :
اخبار

گزارش اجلاس استارتاپ سوان 2018


تکپین – دومین رویداد استارتاپ سِوان، در تاریخ ۳۱ تیر تا ۷ مرداد در کنار دریاچه سوان در ارمنستان برگزار شد.

 

در طول این ۷ روز بیش از ۱۵۰ استارتاپ و ۴۰۰ شرکت کننده از کشور های ارمنستان، ایران، گرجستان، روسیه، لبنان، هند و کانادا به رقابت با یکدیگر پرداختند.

تیم ها در دو دسته تقسیم شده بودند، Booster برای تیم های قوی تر و کسب و کارهای شکل گرفته و Starter برای تیم های نوپا. تیم هایی که محصول آماده و سرمایه‌گذاری داشتند در دسته اول قرار می‌گرفتند، البته که در نحوه تقسیم بندی استارتاپ ها در این دو دسته اعتراضاتی صورت گرفت. ساختار کلی برای انتخاب و نحوه تقسیم این استارتاپ ها مشخص نشده بود و همین موضوع باعث شد تغییرات بسزایی در تیم های حاضر در هر دسته صورت بگیرد.

۵ روز اول این رقابت ها صرف آموزش استارتاپ ها برای دادن یک ارائه مناسب شد و در آن منتور ها و سرمایه‌گذاران حاضر به آموزش و نقد استارتاپ ها و ارائه هایشان پرداختند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در ۳ روز اول گریبان گیر استارتاپ ها شد نبود اینترنت بود که باعث شد روند ساخت ارائه ها و پیش بردن کار ها برای آن ها کند شود. البته از روز ۴ ام این مشکل تا حدودی حل شد و آن ها توانستند به ادامه کار خود بپردازند. این مشکل برای مدیران استارتاپ ها که مجبور به انجام کار های خود از راه دور بودند مشکل زا بود.

مکان در نظر گرفته شده برای این رویداد کنار دریاچه سوان در ارمنستان بود که تیم برگزاری، کمپی را برای سکونت استارتاپ ها آماده کرده بود که اگرچه نواقصی داشت اما تجربه خوبی برای استارتاپ ها بود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در ۲ روز اول تمرکز استارتاپ های بیش از ارائه هایشان بر روی زندگی کمپی و فراهم کردن وسائل زندگی در چادر و غذا درست کردن بود و این موضوع استارتاپ ها را از کار ها و برنامه هایشان عقب انداخت.

باران شدید در دو روز اول باعث شد برنامه‌ریزی انجام گرفته من جمله ورکشاپ ها، سخنرانی ها و .. نیز عقب بیافتد. در کل می‌توان گفت از روز سوم شاهد رویداد بهتری بودیم.

تیم های Booster در ۲ گروه ۸ تیمی تقسیم شده بودند که مربیان هر گروه آن ها را برای حضور در رقابت پایانی در ۵ روز آماده کردند. راهنمای گروه اول تَک لو، Zeroth.ai، و راهنمای گروه دوم کیتی لوییز، The Accelerator Network، بود.

همچنین مربی‌های مختلفی برای بخش Starter در نظر گرفته شد که ۴ روز برای آماده‌سازی آن ها وقت داشتند و در روز ۵ ام این تیم ها به منتورها و داوران مختلف ارائه دادند و نظرات آن ها را شنیدند.

تیم های Starter در دسته‌بندی های آموزش، انرژی ها پاک، AR/VR، موبایل و وب، سلامتی، اینترنت اشیا و شهر هوشمند، اجتماعی، تورسیم و مسافرت، فینتک و کشاورزی تقسیم شده بودند که در نحوه تقسیم بندی این استارتاپ ها نیز اعتراضاتی صورت گرفت. کلی بودن دسته‌بندی ها و انتخاب دسته‌بندی های اشتباه برای استارتاپ ها باعث شد که در رقابت پایانی مشکلاتی برای داوران نیز در انتخاب استارتاپ های برنده به وجود آورد.

تیم منتور های ۲۶ نفره این رویداد در طول این ۵ روز به استارتاپ ها کمک بسزایی کردند و باعث شدند حتی در طول این ۵ روز بسیاری از استارتاپ ها که محصول آماده نداشتند به اصطلاح Pivot کرده و به تغییر استراتژی خود پرداختند.

سرپرست تیم منتور ها، آقای لوزانو، به این نکته اشاره کرد: بسیاری از استارتاپ ها با ایده ها می آیند و باید بدانند که چگونه اعتبار این ایده ها را بدست آورند و بدانند چگونه ایده های خود را به یک کسب و کار تبدیل کنند.

یکی از بخش های جذاب این رویداد ۷ روزه نیز سخنرانی های در کنار آتش یا Campfire Talk ها بود که منتور ها، سرمایه‌گذاران و افراد با تجربه استارتاپی تجربه ها و داستان های خودشان را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.

از ایران نیز شاهد ۲ سخنرانی بودیم که حامد جعفری، تکراسا، و مهیار ختک، ایراتل ونچرز، در ارتباط با تفاوت فرهنگ کشور ها و تاثیر آن در استارتاپ ها صحبت کردند و همچنین هادی فرنود، کاموا، در ارتباط با تجربیات خود در ۳ استارتاپ قبلی خود صحبت کرد.

در ۲ روز آخر این رقابت ها تیم ها در تقسیم‌‌بندی های انجام گرفته به رقابت با یکدیگر پرداختند. تیم های Booster به صورت جداگانه و تیم ها Starter به صورت جدا.

از مجموع دو گروه ۸ تیمی حاضر در پکیج Booster ها ۷ تیم در مجموع به فینال روز آخر راه پیدا کردند که از میان آن ها تیم های ایرانی فرمالو، دراپز و زوپ حاضر بودند.

12 تیم نیز از میان استارتر های حاضر به رقابت و ارائه پایانی راه پیدا کردند که از میان آن ها تیم های ایرانی آرتیبیشن و پیگام به چشم می‌خوردند.

همچنین مسابقه پایانی در نظر گرفته شده برای استارتر ها مسابقه سوال و جواب رقابتی ۲ به ۲ بود که اگرچه از دید شرکت کنندگان اتفاق جذاب و هیجان‌انگیزی بود اما به مزاج افراد حرفه ای حاضر از جمله سرمایه‌گذاران خوش نیامد چون این رقابت ۲ به ۲ را معیاری مناسب برای مقایسه ۲ استارتاپ دلخواه نمی‌دانستند.

مراسم اختتامیه در روز پایانی و با حضور رییس جمهور ارمنستان، آقای آرمن سرکسیان، برگزار شد که در آن تیم های برنده مشخص شدند. همچنین جوایزی جدا از طرف اسپانسر های رویداد به استارتاپ های منتخب اهدا شد. بیش از ۹۰٪ برندگان از کشور ارمنستان بودند.

اگرچه در ارتباط با این موضوع نیز اعتراضاتی توسط استارتاپ های دیگر کشور ها انجام گرفت که از نظر آن ها بعضی از این انتخاب ها به حق نبودند و همچنین اشتباه در تقسیم‌بندی استارتاپ ها گریبان بسیاری از استارتاپ ها را نیز گرفت. به عنوان مثال استارتاپی که دستگاه اسموتی‌ساز را به عنوان محصول خود معرفی می‌کرد و رتبه اول را نیز کسب کرد در دسته‌بندی اجتماعی قرار گرفته بود که این موضوع مورد پسند استارتاپ های حاضر و فعال در این حوزه قرار نگرفت.

در کل می‌توان این رویداد را برای استارتر های حاضر مفید ارزیابی کرد چون ۱ هفته در محیط استارتاپی قرار گرفتند و با چالش ها و واقعیت های این حوزه آشنا شدند. از دیدگاه Booster ها نیز دیدار و آموزش تحت منتور های بین‌المللی نکته ای مثبت به شمار رفت. همچنین حضور افراد از کشور های مختلف باعث شد که استارتاپ ها بیشتر با فرهنگ و اکوسیستم یکدیگر آشنا شوند و روابط بین‌المللی در این رویداد شکل گرفت. از دست رفتن نظم و کمبود امکانات در ۳ روز اول را می‌توان نکته منفی این رویداد ارزیابی کرد. امیدواریم در سال آینده شاهد رویداد از پیش برنامه ریزی تر شده ای باشیم و استارتر ها و Booster ها هر دو بتوانند از روز اول تمرکز خود را برای آماده شدن هر چه بیشتر برای ارائه کسب کنند.

 

همچنین به تیم های ایرانی فرمالو، دراپز، زوپ و آرتیبیشن نیز تبریک میگوییم که توانستند در ابن رقابت صرف نظر از همه مسائل به خوبی بدرخشند و توجه سرمایه‌گذاران بین المللی را جلب نمایند.

اشتراک گذاری :

پست های مشابه