دسته :
مقالات

چرا به دنبال پیام های ناشناس هستیم؟

مشغول چرخ زدن در بین اپلیکیشن های برتر اپ استور بودم که در کمال تعجب رتبه اول متعلق به اپلیکیشنی به نام صراحه بود (بالاتر از اینستاگرام، واتساپ و … ). میانگین امتیاز آن ۲ از ۵ بود که باز هم جای شگفتی داشت. چرا و چگونه این اپ در رتبه اول قرار گرفته است؟

ابتدا دوست دارم داستان شکل گیری این اپ را برایتان بازگو کنم. کاربرد اپلیکیشن صراحه ( یا همان صراحت خودمان ) ارسال پیام های ناشناس برای افراد از طریق وبسایت یا اپلیکیشن آن میباشد. اما این قصه از کجا شروع شد؟

 

این اپ توسط برنامه نویس ۲۹ ساله عربستانی به نام زین العابدین توفیق نوشته شده که به گفته خودش این اپ را برای گرفتن بازخورد از کارمندان در محیط کار نوشته است. اما داستان به محیط های کارمندی شرکت های عرب زبان ختم نشد و اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند که عموم آن در بازه سنی جوان – نوجوان هستند.

 

بد نیست نگاهی بندازیم به نمودار رشد استفاده از این اپلیکیشن در هفته گذشته:

جالب است بدانید که نمونه ایرانی این اپلیکیشن نیز وجود دارد. “حرف به من” رباتی است که با آن می توانید انتقادات، پیشنهادات و به طور کلی حرف دل خود را به طور «ناشناس» به گوش دوستان و عزیزان برسانید تا هم کدورتی پیش نیامده و هم افراد از نقص ها و مشکلاتشان باخبر شوند. لازم به گفتن است این ربات بالای ۱ میلیون بار توسط کاربران ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

اما هدف من بیشتر از صبحت درباره این پدیده نو ظهور و به شدت در حال رشد بحث در رابطه با این موضوع میباشد که چرا کاربران به دنبال پیام های ناشناس هستند و از نظر دادن و صبحت کردن رودرو با یکدیگر هراس دارند؟

 

به طور کلی پیدیده ای که نه تنهای گریبان افراد کشورمان، بلکه گریبان همه افراد جهان را در بر گرفته است، چیزی نیست جز رودربایستی، خجالت و یا به طور عامیانه آن نداشتن جرات کافی برای به زبان آوردن مشکلات و یا نقص های موجود و حتی درد و دل کردن با یکدیگر. این نکته می تواند نشان دهنده دور شدن هر روز ما از یکدیگر، خانواده و دوستانمان باشد، در حالی که دنیای دیجیتال هر روز مارا به هم نزدیکتر می کند، یا حداقل سعی در این کار دارد اما نتیجه انگار برعکس شده است.

 

چرا کارمندان یک شرکت جرات دادن انتقاد یا پیشنهاد را به بالادستی خود ندارند!؟ شاید دلیل این موضوع بازخوردی است که از طرف مدیر یا به طور کلی بالادستی خود دریافت می کنند. همین دلیل کافی است که وجود یک واسط پنهان این مشکل را حل کرده و با نفوذ به این ضعف بزرگ در میان افراد به موفقیت بزرگ دست یابد.

 

اما ایراد کلی که به این اپ می توان گرفت این است که آیا این اپ در مسیر درستی استفاده شد یا خیر؟ آنچنان که از گزارشات بر آمده این اپ به دلیل نداشتن امکان محدود کردن فرستنده ها به دوستان و آشنایان، امکان حذف پیام های تمسخر آمیزِ، نبودن امکان پاسخ به سوالات و انتقادات و همچنین نداشتن سیستم تشخصی کلمات توهین آمیز مورد سواستفاده تعدادی زیادی از افراد قرار گرفته و باعث آزار و اذیت افراد مورد استفاده قرار گرفته است.

قبل از هر چیز امیدواریم جهان در مسیری پیش برود که دیگر نیازی به واسط برای گفتن حرف هایمان نداشته باشیم و همچنین اگر این اپلیکیشن ها با هدف های متفاوت در جهت رشد خودمان مورد استفاده قرار گرفتند بتوانند تنها در همین جهت پیش بروند و از هدف و مقصود خود دور نشوند.

 

اشتراک گذاری :

پست های مشابه