دسته :
مقالات

چرا شرکت های بزرگ از عدد ۹ گریزانند؟


اپل
به تازگی آخرین نسخه آیفون یعنی آیفون X را معرفی کرده. پرچم دار جدید اپل در ماه آبان عرضه خواهد شد در حالیکه آیفون ۸ و ۸ پلاس هفته ها قبل به دست مشتریان رسیده است. به گفته اپل دلیل نامگذاری X یا همان ۱۰، به مناسبت گذشت ۱۰ سال از معرفی اولین آیفون میباشد.

اما نکته گمشده در این میان آیفون ۹ میباشد که بر خلاف سنت هر ساله، اپل از عدد ۹ برای معرفی نسل جدید آیفون خود استفاده نکرد.

همچنین نامگذاری آیفون ها با عنوان S نیز امسال کنار گذاشته شد که البته نکته شگفت آوری نیست. با معرفی Galaxy S8 و همچنین Note 8 از طرف سامسونگ بر روی پرچم دار های خود، عجیب به نظر نمیرسد که اپل نخواهد نام های 7S یا 7S Plus را بر روی گوشی های خود بر گزیند. در مقابل اپل از یک حقه ی بازاریابی زیرکانه برای نام گذاری آیفون های خود استفاده کرد.

نامگذاری X بر روی نسل جدید آیفون کمک میکند تا این محصول یک رده بالاتر از آیفون ۸ به نظر برسد و مشتریان بیشتر به خرید آن تمایل پیدا کنند ، زیرا اکثر مردم به راحتی آن را آیفون X نامیده اند و آن را با عنوان آیفون 10 تلفظ نمی کنند.

اپل نیز از این موضوع مطلع است و در تبلیغات خود از لوگو و نام X استفاده کرده است. جانی آیو در ویدیوی معرفی این محصول از عنوان آیفون ۱۰ استفاده کرد اما پرواضح است که اپل به اهمیت عنوان X پی برده است.

یکی دیگر از دلایلی که روانشناسان اعلام میدارند این است که ذهنیت مردم نسبت به نهمین نسخه محصول با شک و تردید است. به عنوان مثال اکثر افراد با آمدن نسخه ۹ منتظر می مانند تا نسخه ۱۰ آن محصول به بازار عرضه شود، چون به طور ناخودآگاه انتظار بروزرسانی بزرگتری از ۱۰-امین نسخه آن محصول دارند.

دلیل دیگری که کارشناسان حوزه اقتصاد بیان می کنند این است که بر اساس پیش بینی ها اخیر، شرکت اپل تا آخر سال ۲۰۱۷ به شرکت تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد و میخواهد این اتفاق به همراه عرضع قوی ترین پرچمدارش رقم بخورد نه یک پرچم دار معمولی.

مایکروسافت هم همین حقه را در ارتباط با نامگذاری ویندوز ۱۰ پیاده کرد. این غول نرم افزار از ویندوز ۹ گذشت و مستقیم به سراغ ویندوز ۱۰ رفت. اما مایکروسافت این کار را با هدف تشویق کاربران ویندوز ۷ برای ارتقای سیستم عاملشان انجام داد.

هنگامی شما بر روی کامپیوتر خود ویندوز ۷ دارید و در حال حاضر ویندوز ۱۰ در بازار وجود دارد باعث می شود که حس قدیمی بود به سیستم عاملتان دست دهد و شما تشویق می شوید که از ارتقای رایگان به ویندوز ۱۰ استفاده کرده و بروز شوید.

همچنین ساتیا نادلا در حین کنفرانس معرفی ویندوز ۱۰ به خبرنگاران گفت:
هنگامی که محصول را از نزدیک ببینید و با آن کار کنید، فکر می کنم با من موافق خواهید بود که این نام برای آن مناسب تر است.

حالا با وجود این نامگذاری باید دید که اپل چه برنامه ای برای نسل های آینده آیفون خواهد داشت، آیا ما شاهد آیفون XS، 8S یا حتی 9 خواهیم بود؟ باید منتظر ماند و دید این غول دنیای تکنولوژی چه برنامه ای را در سر می پروراند!

اشتراک گذاری :